Si Tanggang Anak Derhaka  

Posted by edan coba


SI TANGGANG...

SIPNOSIS :

Si Tanggang dilahirkan di kalangan keluarga miskin yang tinggal di pinggir hutan, ada yang kata daripada keluarga orang asli. Si Talang dan Si Deruma merupakan bapa dan ibu kepada Si Tanggang. Mereka hidup sebagai keluarga nelayan di tepi pantai (dalam sesetengah versi: sungai).

Si Tanggang merupakan seorang kanak-kanak yang bercita-cita tinggi. Dia selalu berkhayal untuk menjadi kaya dan terkenal. Akan tetapi, keadaan hidupnya yang serba kekurangan dan ketiadaan peluang menjadi penghalang kepada cita-citanya.

Apabila masuk alam remaja, suatu hari Si Tanggang terlihat sebuah kapal besar berlabuh di muara sungai yang berhampiran dengan rumahnya. Si Tanggang pergi mencuba nasib, dia berjumpa dengan nakhoda kapal itu dan meminta untuk dijadikan anak kapalnya. Mulanya nakhoda kapal sangsi atas kebolehan Si Tanggang akan tetapi Beliau bersetuju setelah melihat kecekapan Si Tanggang bersampan tika menuju ke kapal Beliau tadi.
Walaupun Si Talang dan Si Deruma amat keberatan untuk melepaskan Si Tanggang belayar mengikut kapal nakhoda itu, mereka terpaksa mengalah. Si Tanggang berjanji akan kembali ke kampung setelah menjadi kaya.
Tetapi ada pula cerita yang menyebut dia telah ditangkap rombongan pendatang yang kemudian membawanya belayar ke negeri lain.

Apapun, anak muda ini sangat rajin, pintar serta pandai menyesuaikan diri dengan keadaan. Si Tanggang melakukan apa sahaja kerja yang diperintahkan oleh Nakhoda. Nakhoda amat suka dengannya kerana dia rajin bekerja. Lalu, Si Tanggang pun diambil sebagai anak angkat. Apabila Nakhoda menjadi uzur, maka Si Tanggang dilantik menjadi nakhoda baru. Dia dipanggil "Nakhoda Tanggang".

Si Tanggang memiliki kecekapan dalam berniaga. Dia menjadi kaya raya dan namanya menjadi sangat terkenal hingga sampai ke telinga Sultan lalu dijemput ke istana. Tidak lama selepas itu Si Tanggang berkahwin dengan beberapa orang isteri (menurut satu riwayat, tiga orang) dan isteri nombor tiga adalah seorang puteri raja.

Pada suatu hari Si Tanggang telah keluar belayar membawa ketiga-tiga isterinya berjalan. Kebetulan dan tanpa disedari dia telah singgah di kampung halaman tempat asal-usulnya. Dipendekkan cerita, ibu-bapanya yang telah lama tidak ditemui mendapat tahu tentang kedatangan seorang saudagar yang memiliki ciri-ciri anak mereka yang hilang lalu pergi menyiasat. Setelah pasti itulah Si Tanggang, mereka cuba merapatinya dengan membawa makanan hutan kegemarannya semasa kecil dahulu.
Sebenarnya Si Tanggang sedar bahawa orang yang datang itu adalah ibu-bapa kandung yang telah membesarkannya dahulu tetapi beliau terasa malu hendak mengaku di hadapan orang-ramai terutama para isterinya yang cantik rupawan lagi bangsawan.

Apapun, menurut ceritanya, isteri ketiga yang merupakan seorang puteri raja telah menyuruhnya menerima kedua orang tua yang datang itu. Katanya, apa salah mengaku ibu bapa kandung sendiri tak kiralah seburuk mana pun rupa mereka.
Rupa-rupanya kata-kata ini telah membuat Si Tanggang terasa lebih malu dan tersinggung. Beliau mula mengeluarkan kata-kata kesat dan sumpah-seranah menyuruh orang tua itu pergi. Dalam keadaan hati hancur luluh dihina begitulah si ibu lalu menadah tangan kepada Ilahi seraya berdoa..

"""kalau betullah pemuda di hadapannya adalah Si Tanggang yang pernah dikandungnya selama 9 bulan lebih, maka buktikanlah dengan menukarkan segalanya menjadi batu.
"

Tiba-tiba petir berdentum dan angin bertiup kencang. Kapal Si Tanggang terumbang-ambing akibat air yang bergelora. Ketika itulah, Si Tanggang berasa kesal. Dia sedar Tuhan telah memperkenankan doa ibunya. Dia akan menerima balasannya kerana telah menderhaka.

Akhirnya, dia berteriak kepada ibunya supaya diampun. Akan tetapi, penyesalannya sudah tidak berguna lagi. Kapalnya pecah akibat dipukul oleh ombak yang kuat.
Apabila ribut reda, Si Tanggang, isterinya, kapalnya, dan semua anak kapalnya telah bertukar menjadi batu.
-------------------------------------------------------------------------------------------------


Batu Tanggang di Bukit Tinggi, Indonesia

INFO LANJUT:-
  • Si Tanggang (atau dieja "Si Tenggang") ialah sebuah cerita dongeng masyarakat Melayu yang mengisahkan kehidupan seorang pemuda bernama Si Tanggang yang menderhakai ibunya,dan akhirnya bertukar menjadi batu kerana disumpah oleh si ibu dengan makbul Tuhan.
  • Cerita Lagenda Melayu ini sangat terkenal sehingga ada beberapa lokasi di Tanah Melayu dikaitkan dengannya, termasuk Batu Caves di pinggir bandaraya Kuala Lumpur yang sekarang terkenal dengan kuil Hindu serta patung dewa setinggi bangunan 14 tingkat di hadapannya.
  • Wilayah Indonesia juga memiliki cerita yang serupa, cuma nama wataknya berbeza iaitu "Malim Kundang". Kesannya dikatakan masih ada di Sumatera, hingga kini masih kelihatan batu-batan berbentuk sauh, tali kapal, manusia dan sebagainya.
  • Tetapi berapa ramai yang tahu cerita anak derhaka disumpah jadi batu ini juga dikatakan berlaku di Muar, lebih tepat lagi di Bukit Treh? satu-satunya bukit yang terletak dalam lingkungan 5 km daripada pusat bandar kedua terbesar di Johor itu?
1. Belakang kapal yang telah bertukar jadi batu.
2. Tali-tali kapal jelas kelihatan.
3. Tempayan kapal.
4. Sepertinya depan kapal bertukar jadi batu.


  • Ia digunakan dalam buku teks sekitar 1960-an berdasarkan karya Abdul Samad Ahmad 1955. Dongeng ini dikenali juga dengan beberapa nama lain, antaranya Malin Kundang atau Malim Kundang (Minangkabau) dan Nakhoda Manis (Brunei). Masing-masing merupakan versi yang sedikit berbeza, tetapi memiliki isi cerita yang sama.
  • Dongeng Si Tanggang disampaikan secara lisan. Oleh itu, ia mempunyai banyak versi yang berbeza mengikut tempat di Nusantara.Dalam versi asal yang disampaikan oleh orang Minangkabau, Si Tanggang dikenali dengan nama Malin Kundang.
  • Beberapa tempat di Kepulauan Melayu dikaitkan dengan dongeng Si Tanggang.Antaranya ialah Jong Batu di Brunei, Batu Caves di Malaysia, dan Batu Malin Kundang di Pantai Air Manis, Padang, Sumatera Barat.Tempat-tempat ini, menurut kepercayaan masyarakat setempat,mengandungi bekas sejarah Si Tenggang menjadi batu.


  • Dalam versi Brunei, Si Tanggang dikenali dengan nama Nakhoda Manis dan ibunya bernama Dang Ambon, manakala bapanya sudah meninggal dunia ketika dia masih kecil.Mereka tinggal berdekatan dengan Sungai Brunei.Nakhoda Manis merantau di sebuah pekan yang bernama Sulok.Adalah diperkatakan bahawa batu yang ditukarkan daripada seluruh kapal Nakhoda Manis berserta isinya adalah Jong Batu di Sungai Brunei.


Si Tanggang merupakan antara dongeng yang paling popular dalam kalangan orang Melayu. Ia diceritakan melalui lisan secara turun-temurun.Kanak-kanak akan didedahkan dengan cerita ini. Ini kerana dongeng ini mengandungi pengajaran penting yang merupakan salah satu pantang larang dalam adat Melayu: "JANGAN DERHAKA KEPADA ORANG TUA". 

Pengajaran ini juga selaras dengan ajaran Islam yang menghormati kedudukan ibu bapa.Kanak-kanak yang tidak mahu menurut suruhan ibu atau bapa akan cepat-cepat diusik dengan panggilan "Si Tanggang" untuk mengingatinya mengenai kisah tersebut.


This entry was posted on 28 March 2009 at 1:27 PM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

20 comments

sebuah blog yang punyai intipati yang bagus...pendedahan kepada sejarah sedikit sebanyak memberikan pengetahuan dari apa yang kurang...SYABAS!!!!CHECK OUT MY BLOG...

April 12, 2009

waa menarik owh gmbar2 ni..teruje wo...mcm tol je cite dongeng ni an..hehehe...

April 16, 2009

Haluw..hee..nice blog ne..ada entri teladan gitu..hee..anyway, sy da follow kamooo...lawat2 la blog sy ye..hee

April 17, 2009

batu tanggang tu betul ke?
ke kebetulan je bentuk dia macam tu?

April 26, 2009

weh betui ke ni ?...

May 25, 2009

Wow.. thanx for posting this.. bagus bagus..

June 01, 2009

betul ke tidak citer ni yg pastinya memang banyak iktibar...kalau dah derhaka kat ibu macam2 leh jadi

July 08, 2009

saya pernah pegi ke bkt treh, muar dan penah buat kajian ttgnye.

July 15, 2009

nice blog..suka bace kisah2 lagenda ni...

July 16, 2009

Salam singgah ...

July 28, 2009

Bebudak zaman skang ni tahu tak citer Si Tanggang ni yer??

July 30, 2009

salam..1 info amat menarik,,,setiap orang mesti kena tau pasal sejarah dan kisah teladan...

August 01, 2009

lepas ni edan bakal terbitkan pula citer mengenai Pulau Jerejak dan asal-usul permainan congkak!!
Nanti kan.....
:)

August 02, 2009

apa yg penting.. pengajarannya...

*********************
Berita baik bagi kita umat Islam dalam menangani wabak H1N1.

Nabi Muhammad S.A.W. bersabda dalam Haditsnya yang dikutip dari kitab Ash Shahihain "Gunakanlah Habbatus Sauda" kerana di dalamnya terdapat sejenis ubat dari segala jenis macam penyakit kecuali As Sam (maut)” (HR.Bukhari, Muslim)

Ini adalah ikhtiar kita. Belilah apa2 jenama Habbatus Sauda dan amalkannya SEKARANG!!
_______________________
View Profile: Rantong™

August 12, 2009

suatu masa kelak aku ingin ke kawasan batu tu

August 22, 2009

cerita tanggang ni donggeng ker bertul?

September 16, 2009
Anonymous  

bagi saya kisah ini adalah benar.tapi maklumat dan jalan cerita amat berbeza.memang benar tangang adalah anak orang asli,tetapi beliau mgahwini 2 orang anak raja..cerita selanjutnya boleh lah anda mdengar sndiri jln cerita si tangang dari mulut org asli sdiri,bukan tipu tapi benar...saya dah debgar anda bila lagi...

September 05, 2011
Anonymous  

thanks it really helped me

November 02, 2012
wan  

bagus pendedahannye terbaiklah`.... tapi siape nm mak si tanggang ye

August 20, 2013

Kebanyakan cerita yg disebut orang cerita dongeng,adalah kisah benar ! Antaranya si tangang,batu belah,badang,pak kaduk,dll.orang dulu cuma guna cara lisan je utk sebarkan cerita ni,mana ada tv,radio,suratkabar dll. . Jgn jadi bengong mcm koo kay kim dah le ! !

October 29, 2013

Post a Comment